X

بخش های منتخبی از منطقه بُسفر استانبول

  • ارسال شده در : 1396/09/26 , 16:6
  • 3722 بار مشاهده

تنگه بسفر

محله های اطراف تنگه ی بسفر که در هر دو سمت آن، پهلو به پهلوی هم قرار گرفته اند و دارای بافت های متفاوت و مناطق مسکونی متنوعی هستند، روز به روز بر زیبایی این گذرگاه آبی که در دنیا بی نظیر است، می افزایند.

(اوسکودار): یک عثمانیِ به تمام معنا

اگر از مسیر Kadıköy(کادیکوی) وارد مناطق داخلی تنگه ی بسفر بشوید، نرسیده به اوسکودار، Kız Kulesi(کیز کولِسی= قلعه ی دختر) به استقبالتان می آید. این قلعه ی افسانه ای که در سمت هموار اوسکودار و در فاصله ی 150-200 متری از ساحل قرار گرفته، بازمانده از دوره ی بیزانس می باشد. اگر به سمت مرکز اوسکودار راه بیوفتید و از سمت دریا به آن بنگرید، مسجد Şemsipaşa(شمسی پاشا)، چشمه ی احمدِ سوم و در پس آن، مسجد Mihrimah Sultan(سلطان مهرماه) را خواهید دید.
 

اوسکودار


محله ی اوسکودار از جمله مناطقی است که تقریبا هیچ، تحت تاثر معماری دوره ی بیزانس قرار نگرفته است و در بخش های مسکونی آن می توان، نمونه های برجسته ای از معماری عثمانی را به وفور یافت.

 Kuzguncuk(کوزگونجوک): یک دهکده ی ساحلی حفاظت شده

اگر از ساحل اوسکودار به مسیر خود ادامه دهید، به محله ی کوزگونجوک می رسید. در این محله که افرادی با دین ها و فرهنگ های متفاوت، در کنار هم زندگی می کنند، هیچ بعید نیست که یک مسجدو یک کلیسا را در کنار هم ببینید.

ویلای مجللی که درست بعد از اسکله ی کشتی های مسافربری به چشم می خورد، متعلق به فاتیح پاشا است و اطراف این ویلا، به عنوان جنگل فاتیح پاشا در تور ترکیه شناخته می شود.

Beylerbeyi (بِی لِر بِیی): بهشتی از عمارت های ساحلی

بِی لِربِیی را که درست در زیر پایه های آسیایی پل بسفر قرار گرفته، باید از سمت دریا تماشا کرد. این منطقه با عمارت های ساحلی بی نظیرش، به ویژه در فصل بهار که گلهای بنفشه و ارغوان گل می دهند و طیف های مختلفی از رنگ بنفش و ارغوانی با رنگ سبز ادغام می شوند، شهرت بسیار دارد.

در این منطقه قصر بِی لِر بِیی که در ساحل، با شکوه و عظمتی بسیار سر به فلک کشیده و اماکن تاریخی دیگری نظیر مسجد Hamidievvel(حمید اول)، عمارت عارف بِیک و عمارت  Debreli İsmail Paşa(دِبِرلی اسماعیل پاشا)، توجه همگان را به خود جلب می کند.

Çengelköy(چِنگِل کوی)، بادام و ویلاهایش

بی شک یکی دیگر از بخش های ویژه و منحصر به فردِ ساحل بسفر، چِنگِل کوی است. این بخش که به خاطر صیفی جاتش بسیار مشهور است، به خاطر داشتن کافه باغچه ها و رستوران های ماهی در ساحل نیز بسیار مورد توجه قرار می گیرد و آخر هفته ها بسیار شلوغ و پرازدحام است. دیدن این منطقه که دارای ویلاهای ساحلی بسیار زیبا و خانه های سنگی و قدیمی است، به شدت توصیه می شود.
 

آرناووت کوی


Arnavutköy(آرناووت کوی): بخشی دیگر از نواحی داخلی بسفر

در زمان های قدیم، آرناووت کوی که دی بین کورو چشمه و بِبِک قرار گرفته است، دهکده ای ساحلی برای سکونت یونانیان بوده است. وقتی از سمت دریا به این منطقه می نگریم، ویلاهای سنگی متعددی را می بینیم که همچون دانه های تسبیح در کنار هم چیده شده اند. این منطقه که تداعی گر یک دهکده ی ماهیگیری کوچک است، با داشتن یک کلیسای یونانی، یک پرستشگاه یهودی به نام Etz ha Hayim و خانه های سنگی متعددی که در خیابان های تنگ و باریک و سراسر پله ی این منطقه قرار گرفته اند، حال و هوای متفاوتی را به فضای بسفر بخشیده است.

بِبِک: مروارید بسفر

وقتی از آرناووت کوی، در مسیر ساحلی دریای سیاه پیش می رویم، به محله ی ببک می رسیم که در پسِ دهکده ای کوچک قد برافراشته است. اگرچه گفته می شود که این محله، زمانی دارای قصرها و عمارات مجلل بسیار بوده، اما امروزه می بینیم که این منطقه با بناهای مدرن و به روز آراسته شده است که تور استانبول را منحصر به فر کرده است.

در ساحل ببک، ابتدا بنایی سنگی و معظم به استقبالمان می آید. این بنا خانه ی ییلاقی سفارت مصر است. بعد از آن مسجدی را می بینیم که اثر معمار کمال الدین بوده و نشانه هایی از معماری نئو کلاسیک در آن به چشم می خورد. و در نهایت موزه ی آشیان در تپه ای ما بین ببک و رومِلی حیصار دیده می شود.

Rumeli Hisarı(رومِلی حیصار): جلوه ای از شکوه سنگرهای یونانی

بعد از این که ببک و آشیان را پشت سر گذاشتید، رومِلی حیصار با تمام شکوه وعظمتش، به پیشوازتان می آید. این بخش که به اسم همین سنگرها است، دارای کافه باغچه ها و رستوران های ماهی شلوغ و پر ازدحام در تمام روزهای هفته است. این محله به خاطر نزدیکی به دانشگاه بسفر، تبدیل به محله ای برای دورهمی، تفریح و سرگرمی دانش جویان شده است.

نظرات کاربران