X

پوشش مردم تانزانیا

  • ارسال شده در : 1400/06/04 , 11:9
  • 1155 بار مشاهده

انواع پوشش مردم تانزانیا

انواع پوشش مردم تانزانیا


پوشش مردم تانزانیا مثل هر جای دیگه دنیا منحصر به فرد و خاصه. هر کشوری قوانین و فرهنگ خاص خودش رو داره و مردمش هم به اون فرهنگ و قوانین پایبند هستن. یکی از جالب ترین بخشای سفر به هر کشوری اینه که با فرهنگ و پوشش و آداب و رسوم مردم اون کشور آشنا بشیم. اصلا خوبی مسافرت کردن به کشورای دیگه همینه؛ آشنایی با فرهنگ مردمای مختلف. حالا میخوایم شما رو با انواع پوشش مردم تانزانیا آشنا کنیم تا بدونین مردم این کشور به چه سبک و سلیقه ای لباس میپوشن.


اگه بخوایم یه نگاه کلی به پوشش مردم تانزانیا بندازیم، باید بگیم اونا لباس های پوشیده رو میپسندن و سعی میکنن لباس هایی که میپوشن اندام اونها رو بپوشونه. بیشتر مردم تانزانیا، مسلمان هستن و به دین و مسائل دینیشون احترام میذارن.


به طور کلی تو تانزانیا چیزی حدود 120 قوم و قبیله مختلف زندگی میکنن که هر کدوم پوشش خاص خودشون رو دارن. تانزانیایی ها معمولا از لباس هایی که یه پارچه یه سره هستش استفاده میکنن. این موضوع در مورد مردان و زنان این کشور صدق میکنه. تنوع رنگی و طرح های مختلف پارچه ها واقعا بسیار زیباست.

ویزای تانزانیا
 


پوشش زنان تانزانیایی


تانزانیا یه کشوریه که هم سنت توش دیده میشه و هم مدرنیته. خب طبیعتا پای مدهای غربی به این کشور باز شده و میشه لباس های غربی رو تو تن مردم تانزانیا دید. همونطور که میدونین تانزانیا یه کشوره با کلی ساحل زیبا و جذاب. نکته ای که جالبه اینه که خانم های تانزانیایی حتی کنار ساحل هم از لباس های پوشیده استفاده میکنن و اجازه نمیدن نامحرم بدنشون رو ببینه. خب در هر حال مسلمان هستن و از قوانین دینشون پیروی میکنن.


جالبه بدونین هنوز هم بسیاری از قبایل تانزانیایی پوشش های غربی رو قبول ندارن و از همون پوشش های سنتی خودشون استفاده میکنن. بنابراین میشه گفت بین این 120 قوم و قبیله تانزانیایی هر کدوم پوشش خاص خودشون رو دارن و میتونن از دین یا فرهنگ قومی قبیله ای خودشون پیروی کنن.


لباس های سنتی مردم تانزانیا

لباس های سنتی مردم تانزانیا


بخش عظیمی از فرهنگ و آداب و رسوم مردم تانزانیا، به سنت های قدیمی شون برمی گرده. مردم تانزانیا هنوز پیرو سنت های قدیمی شون هستن و لباس های سنتی میپوشن. این لباس ها تلفیقی از رنگ ها و طرح های زیبا و شاده که حتما با دیدنشون حسابی لذت میبرین. جالبه بدونین هر قبیله و قومی تو تانزانیا با یه فرهنگ لباس میپوشن. حالا بهتره تا با این لباس های زیبا و سنتی آشنا بشیم.


انواع پوشش مردم تانزانیا برای قبیله های مسلمان اینطوریه که یه پارچه یه سره و بلند رو باید به دور خودشون بپیچن تا کاملا بدنشون رو بپوشونه. این پارچه ها رنگبندی دارن و شما میتونین بسته به سلیقه، طرح های مختلفی رو تو این لباسا و پارچه ها ببینین. از اون جالب تر اینکه این لباسا هر کدوم اسم خاص خودشون رو دارن؛ کالیکو، کانگا، کیتنگ، شوکا و... جنس این پارچه ها از کتانه. حالا یه موضوع جالب تر اینکه میدونین تو زمانای قدیم که پارچه های کتان نبود از چه چیزهایی برای تهیه این لباس ها استفاده می کردن؟ پوست درختا، پوست حیوونا و الیاف یه نوع درخت خاص براشون حکم پارچه رو داشت و از اون لباس تهیه میکردن!


 
استفاده از پارچه های بلند و رنگی برای پوشش آقایون تانزانیایی


حالا موضوعی که از گذشته تا به امروز تو پوشش مردم تانزانیا مشترکه اینه که سعی می کنن جنس پوششون ضخیم باشه تا حالت بدن نما نداشته باشه. جالبه بدونین هنوز که هنوزه خیلی از مردم کنیا، دارالسلام و زنگبار به پوشش های سنتیشون پایبند هستن و علی رغم اینکه سواحل شهرای تانزانیا آفتاب سوزان داره، اونا از لباس های بلند و پوشیده استفاده میکنن. این موضوع هم در مورد مرداست و هم خانم ها. لباس هایی که خانم ها لب ساحل میپوشن، یه لباس مشکی و پوشیده و بلنده که بهش میگن بای بول، و لباسی که مردا لب ساحل میپوشن دقیقا همین ویژگی ها رو داره اما با رنگ سفید و بهش میگن کانزو.

دانستنی ها: دانستنی های جالب تانزانیا


انواع رسوم و سنت پوشش مردم تانزانیا

انواع رسوم و سنت و پوشش مردم تانزانیا

مطالب مرتبط: غذاهای تانزانیا

انواع پوشش مردم تانزانیا برای مناسبت ها و مراسمای مختلف، خیلی فرق داره. حالا جالبه تا بدونین یه نوع لباس دارن که میتونن تو هر مراسمی اونو بپوشن. تنها موضوعی که شاید یکم موضوع رو متفاوت کنه، رنگ و طرح لباسه.


کیتانگه و کانگا جزو مناسب ترین لباس های خانما هستش که میتونن اونو توی خونه، مراسم تشییع، جشن ها و عروسی ها، موقع کار و... بپوشن. این لباس ها به نوعی طراحی شدن که خانمایی که بچه شیرخوار دارن، میتونن با کمک این لباس بچشون رو به دوششون ببندن و کار کنن.


یکی از جالب ترین سنت ها و رسومی که برای پوشش تو تانزانیا وجود داره اینه که وقتی دختر خانمی به یه آقا پسر بله میگه و باهاش ازدواج میکنه، اگه شوهرش نتونه براش کانگا بخره، یعنی از لحاظ مالی و فرهنگی یه ضعف بزرگ داره. یه جورایی برای مرد این قضیه توهین آمیز به حساب میاد.

حالا شاید این سوال ذهن شما رو به خودش درگیر کنه که چجوری میشه یه لباسو همه جا پوشید؟ خب طبیعتا هیچ کس نمیتونه یه لباسو واسه همه مناسبتا بپوشه اما چون خریدن کیتانگه و کانگا یه مقدار مشکله، نمیشه خیلی تنوع به این لباسا داد. به خاطر داشته باشین این دو لباس فقط یه اسم هستن؛ مثل کشور خودمون که پوشش بیرون از خونه خانم ها مانتو هستش و آقایون پیراهن یا تیشرت میپوشن. حالا مردم تانزانیا هم این لباسا رو میپوشن اما رنگ و طرحش برای مجالس مختلف فرق داره.


مثلا خانم های تانزانیایی وقتی که میخوان خودشون رو برای جشن یا عروسی آماده کنن روی دست ها و ناخن هاشون با حنا طرح و نقش های زیبا میکشن یا با زیور آلات خاصشون گوش ها، دست ها و گردنشون رو آرایش میکنن. 


خلاصه مقاله


تانزانیا یه کشوریه که میشه تو اون هم فرهنگ سنتی رو دید و هم فرهنگ مدرنیته. مردم تانزانیا با این موضوع مشکلی ندارن و هر دو فرهنگ بدون هیچ مشکلی کنار هم زندگی میکنن. انواع پوشش مردم تانزانیا هم به دو دسته سنتی و غربی تبدیل میشه. خیلی از مردم تانزانیا مسلمان هستن و هنوز به اعتقادات قومی قبیله ای شون احترام میذارن. خلاصه باید بگیم هم خانم ها و هم آقایون تانزانیایی از پوشش هایی که قوم و قبیله شون براشون مشخص کرده، تبعیت میکنن و به خوبی به فرهنگ و سنتشون پایبندن.
 

نظرات کاربران