X

غذاهای تانزانیا

  • ارسال شده در : 1400/06/04 , 11:21
  • 804 بار مشاهده

انواع غذاهای تانزانیا

انواع غذاهای تانزانیا


بهتره تا بین غذاهای تانزانیا، این خوشمزه های خاص و لذیذ یکم شکم گردی کنیم تا اونا رو بهتر بشناسیم. مردم تانزانیا به سلامت تغذیه شون خیلی اهمیت میدن و حتما از مواد غذایی سالم و با ارزش غذایی بالا استفاده می کنن. پایه بیشتر غذاهای مردم تانزانیا، حبوبات، ذرت و آرد هستش. طی سال های اخیر از گوشت و سبزیجات هم تو غذاهاشون استفاده می کنن و حسابی طعم لذیذ و دوست داشتنی به غذاهاشون میدن. خب حالا بهتره تا با این غذاهای خوشمزه آشنا بشیم.

ویزای تانزانیا


 
نیاما چوما یه غذای فوق العاده خوشمزه تانزانیایی

    نیاما چوما
یکی از اصیل ترین غذاهای تانزانیایی، نیاما چوما هستش. نیاما چوما به معنی گوشت گریل شدس. حالا این گوشت میتونه گوشت گوسفند، بز، ماهی، گوساله و یا هر گوشت دیگه ای باشه. نیاما چوما یکی از خوشمزه ترین غذاهایی هستش که مردم تانزانیا و همینطور توریستا و گردشگرا خیلی به اون علاقه دارن. برای اینکه این غذا رو تهیه کنن، گوشت تازه رو روی توری فلزی میذارن و با زغال کباب میکنن. گوشت رو به آرامی کباب می کنن تا کاملا مغز پخت بشه بعدش اونو با موز کبابی یا همون اوگالی سرو میکنن.این غذا طعم فوق العاده ای داره حتما امتحانش کنین.


    پیلو
اگه بخوایم به یکی از مجلسی ترین و لذیذترین غذاهای تانزانیا اشاره کنیم، باید پیلو رو بهتون معرفی کنیم. پیلو یکی از مجلسی ترین غذاهایی هستش که مردم تانزانیا برای مناسبت های خاص و جشن هاشون اونو آماده میکنن. این غذای خوشمزه ترکیبی از برنج با یه سری ادویه جات مخصوصه که با آب گوشت یا آب مرغ طعم دار میشه. برای تهیه پیلو از گوشت، ماهی یا تخم مرغ هم استفاده می کنن. اگه شما برای تعطیلات آخر هفته به سواحل تانزانیا برین، قطعا میبینین که بیشترین غذایی که لب ساحل سرو میشه پیلو هستش؛ درست مثل ما ایرانیا که بیشتر برای تفریحاتمون جوجه کباب تدارک میبینیم. مردم تانزانیا پیلو رو با یه نوع سالاد که اسمش کاچومبری هستش سرو میکنن و حسابی از طعم و مزه لذیذ این غذا لذت میبرن.


    مکمشو
اگه بخوایم یه غذای خیلی خاص تانزانیایی رو بهتون معرفی کنیم، باید به مکمکشو اشاره کنیم. این غذا معمولا تو نواحی شمالی تانزانیا سرو میشه و مردم تانزانیا به این غذا علاقه خیلی زیادی دارن. برای تهیه این غذا از سبزیجات و صیفی جات تازه مثل لوبیا سبز، بادمجان، کلم، پیاز، موز، سیب زمینی، گوجه فرنگی، بامیه، فلفل شیرین و... استفاده میکنن و بعضیا این سبزیجات رو با گوشت ماهی یا گوشت قرمز ترکیب میکنن. کلا مکمشو جزو غذاهای خاصه و چون مواد غذایی زیادی برای طبخ اون نیازه، مردم تانزانیا فقط برای مناسبت های خاص این غذا رو تهیه میکنن.


    ندیزی نیاما
حتما تا اینجا به این موضوع پی بردین که تو غذاهای خوشمزه تانزانیایی، موز خیلی استفاده میشه! قطعا این موضوع براتون خیلی جالبه چون ما ایرانیا موز رو یه میوه مجلسی میدونیم و تو غذاهامون ازش استفاده نمیکنیم؛ درست برعکس مردم تانزانیا. ندیزی نیاما یکی دیگه از غذاهای لذیذ تانزانیاییه که با موز سبز و گوشت قرمز و یا حتی با گوشت ماهی درست میشه. ندیزی نیاما طعم فوق العاده بینظیری داره و تقریبا میشه گفت سبک این غذا مثل تاس کبابه. برای تهیه این غذا از فلفل شیرین، موز، هویج، گوجه تلخ که یه نوع میوه آفریقاییه استفاده میشه و معمولا اونو با برنج یا اوگالی سرو میکنن.
 

    ولی نا ماهاراجه
ولی نا ماهاراجه یکی دیگه از غذاهای تانزانیاست که به معنی برنج و لوبیا هستش. این غذا ترکیبی از ماهی یا گوشت قرمز با سبزیجاته و طعم و مزه فوق العاده ای داره. معمولا برای تهیه این غذا برنج رو با شیر یا روغن نارگیل طبخ میکنن و با ادویه هایی مثل هل، زیره سبز، فلفل و چوب میخک اونو مزه دار میکنن. این غذا خیلی محبوبه و همینطور خیلی هم لذیذه. بهتون پیشنهاد میکنیم اگه به تانزانیا سفر کردین، حتما این غذا رو میل کنین چون ارزشش رو داره.

مطالب مرتبط: سوغاتی سفر به تانزانیا

لیست غذاهای سنتی تانزانیا

لیست غذاهای سنتی تانزانیا


خب تا اینجا حتما متوجه شدین که بیشتر غذاهایی که مردم تانزانیا اونو طبخ میکنن، با گوشت ماهی و گوشت قرمز و همینطور سبزیجات و صیفی جاته. این نشون میده که مردم تانزانیا به کیفیت تغذیه شون اهمیت زیادی میدن. 
حالا بهتره تا بریم با 10 مدل از غذاهای سنتی و محلی تانزانیا آشنا بشیم. همونطور که میدونین هر کشوری یه سری غذاهای رایج داره و اون غذاها در همه جای کشور تهیه میشن و یه سری هم غذاهای بومی و سنتی داره. ما بهتون پیشنهاد میدیم به هر کشوری که سفر کردین، حتما طعم و مزه غذاهای سنتیش رو امتحان کنین چون واقعا غذاهای سنتی طعم منحصر به فردی داره. حالا بریم ببینیم که غذاهای سنتی تانزانیا با چه مواد غذایی تهیه میشن و اصلا چه غذاهایی هستن.


1.    سوپو یا ندیزی
حتما تو بخش قبلی با اصطلاح ندیزی آشنا شدین و میدونین چه معنی داره. ندیزی به معنی موز سبز هستش. این غذا یکی از غذاهای سنتی تانزانیا هستش که برای تهیه اون اول موز سبز رو میکوبن و یه خمیر ازش به دست میارن. بعد از اون این خمیر رو تو آب مرغ میپزن و یه خوراک لذیذ و خوشمزه ازش به دست میارن. این غذا حالت آبکی داره و باید تو کاسه های سوپ خوری سرو بشه. چاشنی این غذا هم نمک و فلفل هستش.
 
2.    ولی وا نازی
ولی وا نازی یکی دیگه از غذاهای سنتی و خوشمزه تانزانیا هستش که مردم این کشور به اون خیلی علاقه دارن. این غذا از پختن برنج در شیر نارگیل تهیه میشه. خب مسلما باید یه غذای خیلی مقوی و خوشمزه باشه چون همونطور که میدونین شیر نارگیل خیلی خاصیت داره. ولی وا نازی از ارزش غذایی خیلی زیادی داره و مردم بیشتر به خاطر شیر نارگیل این غذا رو دوس دارن. این غذای لذیذ و مقوی بیشتر تو ساحل های تفریحی سرو میشه و مزه اش جوریه که حتما اگه امتحانش کنین ازش خوشتون میاد.


3.    بوکو بوکو
یکی دیگه از غذاهای تانزانیا که خیلی لذیذ و خوشمزه هستش و جزو غذاهای سنتی به حساب میاد، بوکو بوکو یا نوعی خورشت گوشته. این غذا خیلی غذای محبوبیه و برای تهیه اون از ذرت، زنجبیل، زیره، گوجه فرنگی و گوشت استفاده میکنن. معمولا این خورشت با نون چاپاتی که یکی از نون های سنتی و معروف تانزانیاست سرو میشه اما اونو با پیلو هم سرو میکنن.
4.    کوسه فلفلی


شاید اسم این غذا هم براتون خیلی جالب باشه و هم خیلی تعجب برانگیز؛ کوسه فلفلی! این غذا همونطور که از اسمش پیداست، از ترکیب گشت کوسه با فلفل و ادویه های مختلف تهیه میشه. کوسه فلفلی جزو سنتی ترین و قدیمی ترین غذاهای تانزانیا هستش.


5.    پوزا نازی
اگه توجه کرده باشین، بیشتر غذاهای سنتی تانزانیا، غذاهای ساحلی و دریایی هستن. پوزا نازی یه غذای خوشمزه و سنتی تانزانیاست که با جوشانده هشت پا یا اختاپوس تو شیر نارگیل و ادویه های مختلف و آب میوه تهیه میشه. ما که تا به حال این غذا رو سرو نکردیم! اما کلا کسایی که این غذا رو خوردن میگن خیلی لذیذ و دلچسبه. اگه به امتحان کردن مزه های جدید و سرو غذاهای دریایی علاقه داریم، میتونین این غذا رو امتحان کنین.


6.    سورپوتل
این غذا یکی از سنتی ترین غذاهای زنگبار تانزانیاست که از ذائقه مردم هند و پرتقال برگرفته شده. برای طبخ این غذا از گوشت، تمر هندی، ادویه های مختلف مثل کاری و ماسالا استفاده میشه. طبق فرهنگ و ذائقه سنتی مردم تانزانیا، مصرف این غذا برای سلامت قلب و کبد خیلی مفیده.


7.    گوشت پیلاو
برای تهیه گوشت پیلاو از گوشت گوساله یا گاو استفاده میشه. این گوشت رو با شیر نارگیل میپزن و اون رو با ادویه های مختلف و صیفی جات ترکیب میکنن و میل میکنن.


8.    یوگالی
این غذا یکی از ساده ترین و پرطرفدارترین غذاهای تانزانیاست. از اونجایی که تهیه این غذا خیلی سادس، خیلی هم کم هزینست به همین خاطر مردم عادی خیلی این غذا رو تهیه میکنن. این غذا از ترکیب آرد ذرت و آب تهیه میشه. به همین سادگی!

9.    سوپ نارگیل و لوبیا
بین این همه غذاهای گوشتی، سوپ و نارگیل و لوبیا یکی از غذاهای تانزانیاست که خیلی خوشمزه و محبوبه. تو این سوپ از برنج پخته و تیکه های نارگیل استفاده میشه و معمولا تو فصل پاییز بیشتر سرو میشه.
 
10.    مکوبی
یکی دیگه از غذاهای خیلی لذیذ و سنتی تانزانیا، مکوبی هستش. این غذا با اسفناج و سیب زمینی و گوجه درست میشه و در نهایت برای اینکه این غذا غلیظ بشه، کره بادام زمینی روش میریزن. مردم تانزانیا معتقدن که این غذا خیلی خاصیت داره و سبزیجات تو این غذا میتونه برای بدن خیلی مفید باشه.

برای مطالعه: سوغاتی های خاص قرقیزستان


انواع غذای محلی تانزانیا

انواع غذاهای محلی


تنوع غذایی تانزانیا خیلی زیاده. این غذاها بیشتر با گوشت و سبزیجات مختلف تهیه میشن. تا اینجا با یه سری از غذاها آشنا بشیم.


    میشکاکی
یکی از محبوب ترین غذاهایی که مردم تانزانیا به سرو اون خیلی علاقه دارن، کباب هستش. میشکاکی از تیکه های گوشت مرینت و کباب شده تهیه میشه. برای تهیه این غذا زمان زیادی لازم نیست به همین علت شما میتونین میشکاکی رو حتی تو رستوران های خیابانی هم سرو کنین.
 
    پیتزای زنگبار
یکی از غذاهای تانزانیا که هم محلی هست و هم خیلی خوشمزه، پیتزای زنگبار هستش که همونطور که از اسمش پیداست، غذای محلی زنگبار هستش. این پیتزا با تموم پیتزاهایی که تو عمرتون خوردین فرق داره چون روی یه تیکه خمیر، گوشت و تخم مرغ خام و پنیر رو میریزن و بعد مثل ساندویچ اونو میپیچن. حالا این پیتزا رو توی روغن میندازن تا سرخ بشه.


    چیپسی مایای


چیپسی مایای یعنی چیپس و تخم مرغ! جالبه نه؟! این غذا خیلی ساده و خیلی محبوبه. سیب زمینی های چیپس شده و ترد شده رو با املت ترکیب میکنن و نتیجش میشه یه غذای ساده و خوشمزه.
 
    موز سرخ شده
یکی از محبوب ترین غذاهایی که تو تانزانیا سرو میشه، موز سرخ شده هستش. این غذا جزو غذاهای محلی به حساب میاد و نه تنها مردم تانزانیا، بلکه تموم توریستایی که به این کشور سفر میکنن، طعم و مزه این غذا رو میپسندن.


آداب و رسوم غذاهای تانزانیا

آداب و رسوم غذاهای تانزانیا
هر کشوری آداب و رسوم خاص خودش رو داره. میدونید که غذا خوردن تو هر شهر یا کشوری، رسم و رسومات رایجی داره که همه بهش احترام میذارن. تو این بخش با انواع غذاهای تانزانیا آشنا شدیم. حالا بهتره تا با آداب و رسوم مردم تانزانیا برای غذا خوردن آشنا بشیم. شاید براتون خیلی جالب باشه، پس حتما در ادامه با ما همراه بشین.


به طور کلی مردم تانزانیا خیلی خونگرم و مهمان نواز هستن. پس اگه شما مهمون یه تانزانیایی بشین، مطمئن باشین که ازتون به بهترین نحو پذیرایی میکنن. حالا اگه خواستین سر سفره تانزانیایی ها بشینین یادتون باشه که اونا به هیچ وجه غذا رو با دست چپشون نمیخورن! میدونین علتش چیه؟ چون معتقدن دست راست پاکیزس و برای صرف غذا فقط باید از این دست استفاده کنین.


شاید بو کردن غذا قبل از سرو اون، برای ما یه کار عادی باشه. اما فراموش نکنین که مردم تانزانیا از این کار خیلی بدشون میاد. اگه کسی قبل از صرف غذا، اون رو بو کنه صاحب خونه فکر میکنه که غذاش مشکلی داره و مورد پسند مهمونشون نبوده. در واقع این کار یه نوعی بی احترامی از جانب مهمون برای میزبان تلقی میشه.
به طور کلی مردم تانزانیا برای ریش سفیداشون ارزش و احترام خیلی زیادی قائل هستن. پس اگه سر یه سفره ای نشستین و خواستین غذاهای تانزانیا رو سرو کنین، یادتون باشه که اول اجازه بدین بزرگترها غذا خوردن رو شروع کنن بعد شما. این کار برای تانزانیایی ها خیلی مهمه.


خلاصه مقاله


خب توی این بخش خیلی از غذاهای تانزانیا رو به شما معرفی کردیم. همینطور بهتون گفتیم که این غذاها از چه مواد غذایی تهیه میشن تا شما با ذائقه مردم تانزانیا آشنا بشین. مردم تانزانیا خیلی دوس دارن که غذاهاشون به صورت کبابی باشه. همینطور براشون خیلی مهمه که از مواد غذایی با کیفیت و با ارزش غذایی بالا برای تهیه غذاهاشون استفاده کنن. همونطور که تو این بخش بهش اشاره کردیم، تقریبا میشه گفت تو همه غذاهای تانزانیایی ها از سبزیجات و صیفی جات استفاده میشه. همچنین مصرف انواع گوشت ها به خصوص گوشت ماهی تو سبد غذایی تانزانیایی ها جایگاه ویژه ای داره.


در خصوص آداب و رسومات غذا خوردن مردم تانزانیا هم اطلاعاتی در اختیارتون قرار دادیم تا اگه خواستین سر سفره یه تانزانیایی بشینین، بدونین که باید چجوری رفتار کنین که بهشون بی احترامی نشه. 
 

نظرات کاربران