X

موزه فرش تهران

  • ارسال شده در : 1398/09/14 , 23:55
  • 1178 بار مشاهده

فرش ایرانی در سراسر جهان شناخته شده است و قدمت آن به سالیان خیلی دور بر می گردد. موزه فرش تهران از جاذبه های توریستی ایران است که جهت نمایش و نگهداری این آثار ارزشمند تاسیس و پایه ریزی شده است. فرش ایرانی ترکیبی از هنر، تاریخ و رنگ های مختلف است که همه این ویژگی ها را با هم در یک قاب رویایی به نمایش می گذارد. اهمیت فرش ایرانی تا حد زیادی در دنیا اثبات شده است درصدی از اخذ ویزای ایران جهت حرید یک فرش معمولی یا ابریشمی از این دیار کهن به عنوان یادبود تهیه کنند. در این راستا، صالحان سیر در کنار رزرو جایگاه تشریفات فرودگاه امام و جایگاه تشریفات فرودگاه مهرآباد با ایجاد تورهای با کیفیت و شرایط آسان اخذ ویزای ایران، میزبان گردشگران ایرانی و خارجی است تا امکان بازدید از این گنجینه ارزشمند را برای آن ها فراهم کند.

                           موزه فرش | ویزا ایران

تاریخچه فرش ایران

فرش یا قالی از مشهورترین صنایع دستی و تولیدی ایران است که در کنار پسته و زعفران ایرانی از شهرت جهانی برخوردار است. بافت این اثر هنری به سال های بسیار دور قبل از میلاد مسیح بر می گردد. در حالت کلی واژه فرش به دست بافته های پرز دار اطلاق می شود که از الیاف پنبه ای، پشمی یا در حالت تجملی تر آن از ابریشم بافته می شود. این اثر در حالت معمول به عنوان پوشش نرم و زیبای کف اتاق ها و خانه ها استفاده می شود اما در حالت ویژه و خاص آن با وجود نقش های بسیار زیبا بر روی دیوار خانه های گران قیمت در قالب یک قاب هنری آویخته می شود. گفته می شود که قدیمی ترین فرش ایرانی بافته شده با نام قالی پازیریک بوده و به نوعی قدیمی ترین قالی جهان شناخته شده نیز است. این فرش دارای نقوش اصیل هخامنشی است و در مغولستان یافت شد.

 

موزه فرش همه روزه از ساعت ۹ صبح الی ۱۸ میزبان علاقمندان به فرش می باشد و فقط در ایام سوگواری ها و روز های دوشنبه تعطیل می باشد و  همچنین آدرس موزه فرش ایران در تقاطع خیابان‌های کارگر شمالی و فاطمی قرار دارد.

.
نکنه دیگر عکاسی بدون فلش در محیط موزه آزاد است

 

تاریخچه موزه فرش تهران

ایران از سرزمین های کهن جهان است که همواره مهد تمدن و هنر بوده است. انواع صنایع دستی و کالاهای ارزشمندی در ایران وجود داشته اند که اکنون هم تولید می شوند و در دنیا سر و صداهایی بر پا کرده اند. فرش ایران از مهم ترین و زیباترین این تولیدات است به همین دلیل وجود مکانی با نام موزه فرش تهران نباید تعجب بر انگیز باشد. شایان ذکر است که نمونه های زیبا و مختلفی از فرش های ایرانی که در تمام نقاط ایران تولید شده و همواره مورد توجه مسافران خارجی و دارندگان ویزای ایران قرار گرفته می شوند.

در بازگشت به عقب، در سال 1356 به دستور فرح پهلوی یک گالری فرش ساخته شده ناتمام در سال 1340 که مدت ها بدون استفاده رها گذاشته شده بود به عنوان نمادی از قدرت ایرانی در بافت فرش و داشتن پیشینه با شکوه در این زمینه در قالب موزه فرش تهران کامل شد. هم اکنون این موزه از جاذبه های توریستی تهران و مکانی برای نگهداری و ارائه تاریخچه فرش ایرانی است. بسیار از مردم جهان در تلاش برای اخذ ویزای ایران هستند تا این گنجینه تاریخی و گرانبها را از نزدیک مشاهده کنند.

                             موزه فرش | ویزا ایران

ویژگی موزه فرش ایران

از همان سال های اول تاسیس موزه فرش تهران درسال 56، کارشناسان این زمینه در تلاش برای جمع آوری فرش ها و گلیم ها و موارد دیگر بودند تا بتوانند در یک محیط مناسب سیر تحولات فرش و این حرفه را به نمایش بگذارند و در کنار آن، فرش ها و تاریخجه ان ها را مورد بررسی و پژوهش قرار دهند. فرش ها و آثار موجود در این موزه از سراسر ایران و حتی جهان یافت و جمع آوری شده اند و در دو تالار چیده شده اند. تالار همکف برای نمایشگاه های دائمی و تالار طبقه اول جهت برگزاری نمایشگاه های موقت تعیین شده است.

در این موزه انواع آثار و فرش های ارزشمند مربوط به سده دهم هجری تا دوران معاصر با طرح های مختلف نشات گرفته از فرهنگ، قومیت، مذهبی و حتی نقش و نگارهای شاهنامه دیده می شوند. اگر از بیرون به نمای ساختمان موزه نگاه کنید با معماری خاص معمار عبدالعزیز فرمانفرمائیان استاد دانشگاه تهران و از بنیان گذاران نظام مهندسی جدید در ایران مواجه خواهید شد. داستان نمای بیرونی موزه فرش تهران نیز از فرش گرفته شده است و شبیه به دار قالی ساخته شده است.

 

ویژگی ساختمان موزه فرش ایران

موزه فرش ایران دارای ساختمان منحصر به فرد با معماری متفاوت و زیباست. در نمای بیرونی این ساختمان تلاش شده تا جلوه ای بر دار قالی یا چادرهای عشایر داشته باشد. مساحت فضای کل ساختمان 3400 متر مربع است. فضای بیرونی این موزه از محوطه فضای سبز استفاده شده است. به صورتی که این موزه در وسط درختان بلند محصور شده است. به گفته کامران دیبا از مهندسین طراح موزه، طرح نمازخانه این موزه که به صورت یک مسجد خاص و ساده طراحی شده است جزء عناصر و بخش های جالب موزه فرش تهران است.

در نمای درونی موزه، از سقف های کاذب فلزی به شکل مربع های پر و خالی استفاده شده است. در موزه سعی شده است که از هر دو نوع نورپردازی طبیعی و مصنوعی استفاده شود به گونه ای که تالار مرکزی دارای نورپردازی طبیعی و سایر نقاط دارای روشنایی مصنوعی هستند.

موزه فرش تهران با بنای شگفت انگیز و فرش های نگهداری شده در آن از ارزشمندترین یادگاری های ایران زمین هستند که هر فرد خارجی را ملزم به دریافت ویزای ایران می کند تا ایران و موزه فرش ایران را مقصد سفر خود قرار دهد.

 

بخش های مختلف موزه

ساختمان زیبا و با شکوه موزه فرش ایران از بخش های متعددی تشکیل شده است. 

قبل از هر چیز این موزه مکانی برای نمایش انواع فرش و گلیم و غیره است که در آن تنوع عالی ای از این آثار هنری به چشم می خورد. موزه فرش از بخش های مختلفی تشکیل شده است که نمونه ای از این بخش ها در موارد زیر خلاصه می شوند:  

  • در موزه فرش تهران بخشی به نام موزه داری وجود دارد که در آن جمعی از متخصصان و کارشناسان جهت مستند سازی آثار و تهیه شناسنامه و راهنمای مراجعین مشغول به فعالیت هستند.
  • به دلیل قدیمی بودن تعدادی از آثار و فرش ها، موزه فرش ایران اقدام به ایجاد کارگاه ویژه ای جهت مرمت، حفظ و نگهداری آثار کرده است تا بتواند از این آثار با ارزش به خوبی هر چه ممکن نگهداری و مراقبت کنند.
  • کتابخانه موزه فرش ایران دارای 7000 کتاب از موضوعات مرتبط با موزه چون فرش، هنر، ادبیات و غیره است که در دسترس بازدیدکنندگان و علاقه مندان قرار داده شده اند. وجود کتاب هایی با زبان های انگلیسی، آلمانی و غیره در همین زمینه می توانند برای توریست ها و دارندگان ویزای ایران جالب باشند.
  • هر موزه دارای گنجینه ای از اشیاء و وسایل بسیار ارزشمند و نادر است. موزه فرش تهران نیز از این دسته مستثنی نیست زیرا در آن یک مخزن ویژه از استوانه های فولادی وجود دارد که برای نگهداری فرش های بسیار نادر و ارزشمند این موزه، مطابق عالی ترین و پیشرفته ترین روش ها استفاده می شود.
  • کلاس های آموزشی موزه فرش تهران از ایده های جالب و مفید برای آشنا کردن اقشار معمولی جامعه و مشتاقان این حرفه است. هدف این بخش پاسخگویی به سوالات مراجعین و گسترش هنر اصیل فرش، گلیم و غیره است. آموزش های موزه فرش تهران در دو دسته حرفه ای و مقدماتی صورت می گیرد و به افراد شرکت کننده مدرک و گواهی مربوطه نیز اعطا می شود.

 

 

آنچه گفته شد!

موزه فرش تهران مکانی برای معرفی قدمت و عظمت فرش ایرانی است. جایی که در آن هر نوع فرش از قدیم تا جدید و با هر نوع بافت و الیافی پیدا می شود و به جرئت می توان گفت که یک مجموعه کامل و تمام عیار است. این موزه همواره میزبان مهمانان داخلی و خارجی است به طوری که همواره مسافران وی آی پی ای از طرف جایگاه تشریفات فرودگاه امام و جایگاه تشریفات فرودگاه مهرآباد نیز از آن بازدید می کنند. وجود این گنجینه ارزشمند باعث شده است که افراد مشتاق به هنر و فرش به دنبال اخذ ویزای ایران باشند تا از نزدیک بتوانند از موزه فرش ایران بازدید کنند. صالحان سیر با ایجاد شرایط اخذ ویزای ایران و تورهای داخلی ویزه بازدید از این مجموعه ارزشمند را در برنامه تورهای خود گنجانده است.

نظرات کاربران