X

زیبایی های مسجد بزرگ قطر (مسجد امام عبدالوهاب )

  • ارسال شده در : 1398/11/21 , 23:55
  • 1206 بار مشاهده

ویزای قطر شما را با کشور تاریخی قطر آشنا می کند. گذری بر جلوه و شکوه مسجد بزرگ قطر می تواند مقدمه ای باشد بر نگاه گردشگران هنگامی که از نزدیک این بنا را ملاقات کنند.مسجد بزرگ قطر یادگار اوضاع و حال آن زمان قطر است  البته پیش از آنکه شاهد ورود ساختمان بلند و نوین و هم چنین رشد والای اقتصادی در این کشور باشیم. بنایی زیبا که در کنار زیبایی های خاص معماری اسلامی یاداور  فرهنگ و ارزش ها و هویت این کشور حاشیه خلیج فارس است.

. مسجد بزرگ قطر در سال 2011 و به فرمان شیخ حمد بن خلیفه آل ثان امیر وقت قطر ساخته گردید.مسجد با شکوه و پر عظمت امام عبدالوهاب را به عنوان مسجد بزرگ قطر می  دانند اگر قصد داشته باشیم  طراحی و معماری مسجد بزرگ قطر را به صورت کلی بررسی کنیم به طراحی اصیل این بنا پی خواهیم برد که به صورتی هنرمندانه و ظریف، با طراحی و دکوراسیون نوین امروزی تلفیق شده است.در ادامه مطلب بیشتر به جاذبه های مسجد بزرگ قطر خواهیم پرداخت و زوایای متفاوت این شاهکار معماری را بررسی خواهیم کرد.

 

ویزای قطر | اخذ ویزای قطر | ویزای آنلاین قطر
بازسازی مسجد بزرگ قطر

 

بازسازی مسجد بزرگ قطر

شکل امروز مسجد بزرگ قطر نمونه بازسازی این بنا می باشد  که این مرمت تقریبا از سال 2006 و بودجه ای بالغ بر 46 میلیون ریال عمان آب خورد.در واقع در این مرمت علاوه بر افزایش استحکام این مسجد بزرگ امکاناتی چون آسانسور به گونه ای که این تجهیز در اصل نمای این بنا نمایان نباشد تعبیه گردیده است.

 

 

شخص و عنصر تاثیر گذار در ساخت  مسجد بزرگ قطر

ایده اصلی شکل گیری مسجد بزرگ قطر را می توان به اندیشه های مذهبی،اصلاح طلب و مسلمان امام محمد ابن عبدالوهاب نسبت داد. این عارف  قرن18قطری در مدت زندگی هشتاد و نه ساله خود مردم را به تعالیم و روش های پیامبر اکرم  دعوت می کرد.

زادگاه این عارف اسلامی در نجد،منطقه ای مرکزی در عربستان سعودی می باشد که نام این مسجد نیز برگرفته از نام این شخصیت برجسته قطری نامگذاری گردید.

 

 

نمای مسجد بزرگ قطر

عنصر اصلی تشکیل دهنده مسجد بزرگ قطر  ماسه سنگ است علت آن هم مشخص است قطر با دارا بودن مساحت عظیمی از صحراهای حاشیه خلیج فارس از این نعمت خدادای برخوردار است و صرف اقتصادی زیادی را در ساخت این بنا به همراه داشت.

مسجد بزرگ قطر به نسبت سایر نمای تاریخی جهان ارتفاع زیادی ندارد.وجود 93 گنبد چشم نواز که شامل 65 گنبد کوچک  در فضای مربعی بیرون و 28 گنبد بزرگ نمای مرکزی این مسجد بزرگ قطر  که به گونه ای هنرمندانه حیاط بزرگ مسجد را به محاصره خود در آورده اند چشم نواز کرده است.

 هنر معماران این بنا در اختصاص 20 ورودی که شامل 3 ورودی بزرگ و 17 ورودی کوچک می شود مشخص میگردد هنگام اعیادی چون فطر  ازدحام جمعیت و مشکلات ناشی از ان را تقریبا به صفر می رساند.آفرین باد بر این دور اندیشی!

این نما در شب و در دل تکنیک های نوین نورپردازی، چهره ای زیبا را برای گردشگران و عزیزانی که به دنبال ویزای قطر رقم خواهد زد.

 


ویزای قطر | اخذ ویزای قطر | ویزای آنلاین قطر
ابعاد و ظرفیت مسجد بزرگ قطر

 

ابعاد و ظرفیت مسجد بزرگ قطر

مساحت مسجد بزرگ قطر در حدود 175164  متر مربعاست . این مقدار از مساحت مسجد عبدالوهاب را پذیرای  11000 مرد و 1200 زن در هنگام اقامه نماز و مراسمات مذهبی میکند.محل اقامه نمازگزاران مرد و زن به مانند سایر معماری های اسلامی جدا  می باشد ظاهرا مردا این ور ،زن ها اون ور مسلکیست که ریشه کهن دارد!

مردها در سالن مرکزی و زن هادر سالنی مجزا اطراف این سالن آقایان به اقامه نماز می پردازند.

 

ویزای قطر | اخذ ویزای قطر | ویزای آنلاین قطر
فضای داخلی مسجد بزرگ قطر

 

فضای داخلی مسجد بزرگ قطر

فضای داخلی مسجد جامع بسیار مطبوع و پاک است. تالارها ، پیاده راهها ، مناطق نمازخانه و كتابخانه در دارای هوای بسیار مطبوع و جادار است.برق تمیزی کاشی های زیبا سالن های مسجد پاکیزگی را در عنصر ایمان معنایی خواهد کرد. در طراحی سقف ها از شیوه گنبدی شکل معماری اسلامی استفاده شده است.در هنگام غروب لوسترهای شکیل و مجلل، روشنایی فضای داخلی را به بهترین شکل ممکن تامین میکنند.ساده گی در فضای داخلی این مسجد ارامش خاصی را برای نمازگزاران و گردشگران به ارمغان می آورد و این همان طراحی زنده معماری است که معماران اسلامی در آن زبانزد بودند.

در کف این مسجد بزرگ قطر فرش های سبز با نگاره های زیبا ردپای گردشگران و کسانی که قصد اخذ ویزای قطر را دارند ثبت خواهند کرد.در مرمت این بنا تاریخی جهت سهولت حال گردشگران آسانسورهایی جهت رفتن به طبقه های فوقانی و تحتانی در نظر گرفته شده است.

 

 

طبقات مسجد بزرگ قطر

مسجد بزرگ قطر از سه طبقه اصلی تشکیل شده است.

زیرزمین که مساحتی در حدود 3،853 متر مربع دارد. در این زیر زمین هتلی شامل سرویس بهداشتی و یک منطقه مخصوص تطهیر  برای آقایان وجود دارد است.

طبقه اصلی که بزرگترین مساحت را درمیان دوطبق دیگر دارد از نمازخانه آقایان ، محل نماز زنان ، یک منطقه مخصوص وضو گرفتن برای زنان و یک منطقه ویژه تشکیل گردیده که به صورت اختصاصی نیاز های دیگران بانوان را برطرف میکند .

 

و اما طبقه دیگر که   2594 متر مربع مساحت دارد. این مجموعه شامل یک سالن نماز برای زنان ، یک کتابخانه و دو سالن ویژه برای حفظ قرآن (یکی برای مردان و دیگری برای زنان) است.

 

 

 

 

پارکینگ مسجد بزرگ قطر

 

مساحت 14877 مسجد بزرگ قطر نمازگزاران و گردشگران کشور قطر را از دغدغه پیدا کردن جای پارک خودروهای نقلیه بی نیاز میکند.این مسجد بی نظیر دارای 9 پارکینگ مختلف که هر کدام ظرفیت پارک 300 اتومبیل را دارد تشکیل شده است.به راستی که در بسیاری از مناطق گردشگری مانند کشور عزیزمان ایران این نیاز گردشگران نادیده گرفته می شود.

 

 

ویزای قطر | اخذ ویزای قطر | ویزای آنلاین قطر
قوانین و راهنمای گردشگران مسجد

 

قوانین و راهنمای گردشگران مسجد بزرگ قطر

طبیعی است که اداره و حفظ زیبایی این مسجد بسیار زیبا مستلزم رعایت برخی قوانین ها می باشد که در بدو ورود از تمامی نمازگزاران و گردشگران نسبت به رعایت آنها درخواست می شود.

 

مهم ترین این دستورالعمل های شامل :

 

  • جهت حفظ فضای روحانی از نماگزاران درخواست میشود تلف همراه خود را در حالت خاموش و بی صدا قرار دهند.
  • به مقدسات مسجد احترام بگذارند و از ارتکاب  رفتار نادرست و غیر انسانی خودداری کنند.
  • مطابق نظم خاص و در کنار سایر نمازگزران و در صف های منظم فرایض دینی را به جا بیاورند.
  • به سایر بازدید کنندگان و مجریان نماز احترام متقابل بگذارند.
  • به مقدسات مساجد و مجریان نماز در هنگام عکس گرفتن ، یعنی دراز کشیدن یا استفاده از حرکت یا وضعیت نادرست دیگر ، احترام بگذارید.
  • کفش باید در قفسه های کفش ارائه شده و در محیطی  خارج از سالن های نماز نگه داشته شود.
  • خوردن و نوشیدن  در داخل مسجد مجاز نیست. آب آشامیدنی در داخل مسجد موجود است.
  • این وظیفه شماست که از وسایل شخصی خود مراقبت کنید.
  • مجوز کتبی قبلی در صورت عکس گرفتن یا ضبط فیلمبرداری برای اهداف تجاری یا خصوصی از دفتر مسجد لازم است.
  • برای حفظ آرامش و آرامش در مسجد ، کودکان زیر هفت سال مجاز نیستند .
  • كودكان كمتر از هفت سال مجاز به ورود به سالن نماز زنان در طبقه همكف هستند.
  • گرفتن عکس در سالن های نماز زنان ممنوع است.

امید است که نمازگزاران و گردشگران عزیز بعد از اخذ ویزای قطر و حضور در چنین بنای زیبا تمامی قوانین و مقررات را به بهترین شکل ممکن رعایت کنند.باشد که رعایت این ضوابط گواه و بیانگر فرهنگ بالا کشور و مردم عزیزمان ایران باشد.

 

ویزای قطر | اخذ ویزای قطر | ویزای آنلاین قطر
قطر از درون مسجد

آدرس مسجد بزرگ قطر

مسجد بزرگ  قطر در منطقه جوبیلات در دوحه، در خیابان آل محسن دیسین واقع شده است. الته به علت ساخت مسجد بزرگ قطر بر روی تپه بزرگی می توان از دور بتوان آن را دید این مسجد بزرگ  مشرف به کلوپ ورزشی قطر و افق باشکوه دوحه از West Bay است.

 

 

برخی دیگر از جنبه های کشور قطر

قطر کشوری به نسبت جوان به لحاظ میانگین سنی و جمعیتی بالغ بر یک میلیون نفر دارد . خبر خوش این است که به علت وجود مهاجران و گردشگران زیاد این کشور در دسته کشوران مهاجر پذیر برای عزیزانی که قصد اخذ ویزای قطر را دارند به حساب می آید.

جمعیت ایرانی های مقیم قطر تقریبا در حدود ده درصد جمعیت  این کشور می باشد و این درحالی است که تنها 35 درصد جمعیت این کشور را قطری های اصیل تشکیل میدهند.

حجم بالای گردشگران در این کشور، فرهنگ این کشور را دستخوش تغییراتی در سال های اخیر کرده است اما هم چنان دین رسمی این کشور اسلام می باشدو واحد پولی هم اسم واحد کشورمان ریال دارد اما خوب این کجا و آن کجا!

مردم عمدتا با زبان عربی سخن میگویند و در غیر این صورت زبان انگلیسی زبان رایج برقراری ارتباط میان مردم خواهد بود.قطر به نسبت جمعیت و مساحت از کشورهای ثروتمند به حساب می آید که بخش عمده ای از بودجه این کشور از راه فروش نفت،گاز و مشتقات آن تامین میگردد البته خوب شایان به ذکر است که سرمایه گذاری های کلانی را در راستای جذب گردشگر و سرمایه های جهانی از جمله برگزاری مسابقات جامعه جهانی کرده است.قطر روابط سیاسی مناسبی با ایران دارد و جهت اخذ ویزای قطر در صورت داشتن شرایط اولیه اقامت عمدتا مشکل خاصی برای عزیزان متقاضی پیش نخواهد آمد.

 

سخن آخر

مسجد بزرگ قطر یا همان مسجد امام عبدوالوهاب یکی از جاذبه های توریستی کشور قطر به حساب می آید که در بالا به آن پرداختیم این مسجد سالانه شاهد بخش عمده ای از گردشگران به خصوص مسلمان می باشد که قصد دارند در کنار اقامه نماز در یکی از زیباترین مسجد های اسلامی خاطره ای خوش را کنار نما زیبا داخل و بیرون این مسجد رقم بزنند.

نظرات کاربران