X

اماکن دیدنی قرقیزستان

  • ارسال شده در : 1400/05/26 , 13:3
  • 726 بار مشاهده

مناطق گردشگری قرقیزستان

مناطق گردشگری قرقیزستان

 

قرقیزستان یه کشور بسیار پهناوره که مناطق گردشگری خیلی زیادی رو تو خودش جا داده. این کشور در جنوب آسیای مرکزی قرار داره و میشه گفت دارای آداب و رسوم و فرهنگ خیلی کهن و اصیلی هستش. اماکن دیدنی قرقیزستان به قدری جذاب و خیره کننده هستن که همیشه نظر توریستا و گردشگرای سراسر دنیا رو به خودشون جلب می کنن. شاید براتون جالب باشه تا بدونین قرقیزستان هیچ مرز دریایی با کشورای دیگه نداره و فقط از طریق کوهستان از سایر کشورا تفکیک شده. 

ویزای قرقیزستان


مناطق گردشگری این کشور خیلی زیاده که شامل اماکن دیدنی و مناظر طبیعی زیادی میشه. ما میخوایم اینجا فقط راجع به اماکن گردشگری قرقیزستان و مناطق زیبای این کشور که تو شهرهای مختلف اون پراکنده شدن، صحبت کنیم. اگه مایلین تا با این مناطق آشنا بشین، حتما با ما همراه بشین. مطمئنیم که بعد از آشنایی با این مناطق گردشگری زیبا و جذاب، ترغیب میشین تا به این کشور پهناور و زیبا سفر کنین.


بیشکک پایتخت کشور قرقیزستان هستش که مردم این شهر با فرهنگ ها و دین های مختلفی دارن کنار همدیگه زندگی می کنن. شما می تونین جاذبه های گردشگری زیادی رو با توجه به پهناور بودن قرقیزستان، در شهرای مختلف این کشور ببینین.

تو بیشکک رستوران های زیادی وجود داره که شاید براتون جالب باشه بدونین این رستوران ها خودشون یه جورایی جاذبه گردشگری هستن؛ چون انواع غذاهای محلی و غذاهای بین المللی رو شما می تونین تو این رستوران ها سرو کنین. از همه مهمتر اینکه کیفیت این غذاها خیلی زیاده و طعم و مزه شون فوق العادس.


•    پارک ملی ارچا
یکی از اماکن دیدنی قرقیزستان که تقریبا میشه گفت تو حومه شهر بیشکک قرار داره، پارک ملی ارچا هستش. این پارک ملی یکی از خارق العاده ترین اماکن تفریحی و دیدنی قرقیزستان به حساب میاد. شما می تونین توی این پارک به کوهستان های زیبای قرقیزستان نزدیک بشین و از دیدن طبیعت بکر اونجا حسابی لذت ببرین. شاید براتون جالب باشه تا بدونین ارتفاع بلندترین قله ای که توی پارک ملی ارچا وجود داره، 4895 متره! 

مطالب مرتبط: پنج دلیل سفر به قرقیزستان


از اونجایی که پارک ملی ارچا کلی کوه و رشته کوه های زیبا رو درون خودش جای داده، یکی از زیباترین اماکن گردشگری قرقیزستان هستش که شما می تونین هم برای گردش و تفریح و هم برای کوهنوردی به این پارک برین. اصلا کوهنوردی توی این پارک با همه جای دنیا فرق داره چون واقعا طبیعت خیلی زیبایی داره و شما می تونین تفاوت رو احساس کنین. دلیل اینکه گردشگرای زیادی هر ساله از سراسر دنیا به این پارک ملی میان و تفریح می کنن هم همین زیبایی خاص و فوق العادس.


•    برج بورانا
در شهر بالاساقون یکی دیگه از اماکن گردشگری قرقیزستان وجود داره که بهش میگن برج بورانا. این برج یه مناره ایه که تقریبا میشه گفت 40 متر ارتفاع داره و در قرن 11 هجری در این شهر ساخته شده. تا قبل از قرن 15 این برج یکی از مرتفع ترین برج های آسیای مرکزی به حساب میومد اما در قرن 15 یه زلزله شدید، باعث تخریب بخش هایی از این برج میشه که ارتفاع اون رو از 40 متر به 20 متر می رسونه.

البته باید اینم بگیم که با وجود تخریب بخشی از این برج، هنوز هم شما می تونین از ارتفاع 20 متری این برج بالا برین و از موزه کوچیکی که در اون بالا وجود داره، دیدن کنین. توی این موزه کوچیک شما می تونین یک سری سنگ نگاره های باستانی که بهش بل بل می گن رو ببینید.
 

•    تاش رباط
تاش رباط یکی دیگه از اماکن گردشگری قرقیزستان به حساب میاد که یه کاروانسرای سنگی و تاریخیه. شکل و شمایل این کاروانسرا خیلی خاص و متفاوته و در زمان های قدیم چون در مسیر جاده ابریشم قرار داشته، مسافرای زیادی رو ساپورت می کرده. این کاروانسرا 31 اتاق داره و ضمن اینکه خودش یه جاذبه گردشگری به حساب میاد، اطرافش هم فضای مناسبی برای کوهنوردی و اسب سواری داره.
 
طبیعت بکر و زیبای قرقیزستان

مناظر طبیعی قرقیزستان
اماکن دیدنی قرقیزستان فقط به مناطق گردشگری خلاصه نمیشه، بلکه شما می تونین از مناظر طبیعی این کشور هم لذت ببرین. قرقیزستان کشور پهناوریه و مناظر طبیعی زیادی داره. هر کدوم از این مناظر طبیعی زیبایی خاص خودشون رو دارن و به نوبه خودشون یه جاذبه گردشگری به حساب میان. اگه میخواین با چند نمونه از این مناظر طبیعی آشنا بشین بهتره ادامه این مطلب رو دنبال کنین.


•    قله لنین
قله لنین مرز بین قرقیزستان و تاجیکستان رو تشکیل داده. ارتفاع این قله 7134 متره که میشه گفت یکی از بهترین قله ها برای کوهنوردی و صعود کردنه. به گفته کسایی که این قله رو فتح کردن، شما می تونین از اوج لنین کل دنیا رو ببینین و یه جورایی میشه گفت این قله بام دنیاست. جالبه بدونین تو اوج تابستون هم این قله با برف پوشیده شده. پس موقع کوهنوردی اصلا گرمتون نمیشه و میتونین تو اوج تابستون، برف رو هم ببینین.
 
•    جیتی اوگوز و آلتین آراشان
حتما تا به اینجا به خوبی متوجه شدین که بخش بزرگی از مناطق و اماکن گردشگری قرقیزستان رو کوه ها و صخره ها تشکیل دادن. سفر به این کشور واسه کسایی که عاشق کوهنوردی و مناطق کوهستانی هستن، خیلی گزینه مناسبیه. جیتی اوگوز یه دره ی خیلی مشهور و محبوبه که کلا از سنگ ها و صخره های قرمز تشکیل شده. آلتین آرشان هم مثل جیتی اوگوز پر از سنگ و صخره های افسانه ایه که پایه و اساس اون به افسانه های محلی بر می گرده.


•    ساری چلک
حالا بهتره بین اون همه کوه و صخره به جنگل های زیبا هم یه سری بزنیم. ذخایر طبیعی ساری چلک جزو دست نخورده ترین و دور افتاده ترین طبیعت های قرقیزستان به حساب میاد. این طبیعت بکر و چشم نواز، 7 دریاچه زیبا و فوق العاده رو در خودش جا داده و یه جنگل خیلی سرسبز و زیباییه که توی اون انواع حیوانات و پرنده ها زندگی میکنن. از بزهای کوهی گرفته تا جوجه تیغی و آهو، شما می تونین توی این طبیعت زیبا شاهد دیدن اونا باشین. ساری چلک یه طبیعت بینظیره که برای اونایی که عاشق دریا و جنگل هستن، خیلی مناسبه.

پیشنهاد صالحان: با سنت های قدیمی قرقیزستان بیشتر آشنا بشید
•    دریاچه ایسیک کول
دریاچه ایسیک کول حتی تو سردترین روزهای زمستون هم یخ نمیزنه، می دونین چرا؟ چون غلظت نمک و مواد معدنی این دریاچه خیلی زیاده. ایسیک کول به معنی دریاچه داغ هستش و دلیل این نامگذاری، همین یخ نزدن دریاچه ست. جالبه بدونین آب بیشتر از 100 رودخونه وارد این دریاچه میشن اما هیچ روخونه ای از این دریاچه انشعاب نمیگیره. ایسیک کول دومین دریاچه بزرگ کوهستانی تو کل دنیا به حساب میاد که عمق اون بیش از 668 متره! وسعت این دریاچه تا حدی بالاست که خیلیا اون رو با اقیانوس اشتباه میگیرن! 


راهنمای سفر به قرقیزستان


خب حالا با توجه به اینکه ما اماکن دیدنی قرقیزستان رو برای شما عنوان کردیم، قطعا جرقه سفر به این کشور تو ذهن شما خورده. اگه میخواین به این کشور زیبا سفر کنین باید یه سری اطلاعات خاص راجع بهش داشته باشین تا بتونین کاملا حساب شده، یه سفر خوب و به یاد موندنی رو تجربه کنین.

 
•    فصل مناسب
قبل از هر چیزی باید بگیم بهترین فصلی که شما میتونین به قرقیزستان سفر کنین، فصل پاییز و بهاره. البته هر فصلی آب و هوای خاص خودش رو داره و برای سلیقه های مختلف، مورد پسنده؛ اما باید بهتون بگیم زمستون های قرقیزستان خیلی خیلی سرده و اگه واقعا از سرمای زیاد لذت می برین، بهتره تاریخ سفرتون رو به فصل زمستون موکول کنین. تو فصل پاییز و بهار تغییرات هوا زیاده. مثلا روزها دمای هوا معتدله اما شب ها هوا خیلی سرد میشه. به خاطر همین شما باید اول فصل مورد علاقه تون رو برای سفر انتخاب کنین.


•    هزینه های سفر
به جز اطلاعاتی که باید در مورد اماکن دیدنی قرقیزستان کسب کنید، چیزای مهمتر دیگه ای هم هست که شما برای سفر به این کشور باید راجع بهش بدونین. هزینه ها و مخارج سفر مهمترین اطلاعاتیه که شما باید برای سفر به این کشور داشته باشین. از خورد و خوراک گرفته تا اقامت و هزینه رفت و آمد، شما باید همگی این هزینه ها رو برای سفر پیش بینی کنین تا بتونین از لحاظ مالی و هزینه ای، کاملا حساب شده سفر کنین. مثلا اگه شما بخواین یه شب تو یه هتل 3 ستاره اقامت بگیرین باید بین 1.500.000 تا 1.700.000 تومان هزینه رو در نظر بگیرین.


برای اقامت در هتل های 4 ستاره این قیمت از 1.700.000 تومان شروع میشه تا 2.000.000 تومان. همچنین برای اقامت در هتل 5 ستاره برای یه شب شما باید بین 2.000.000 تا 2.800.000 رو در نظر بگیرین. این دیگه بستگی به خودتون داره که بخواین تو چه هتلی و با چه امکاناتی اقامت بگیرین. در مورد هزینه های خورد و خوراک هم باید بگیم بستگی داره که شما بخواین تو یه رستوران شیک و مجلل غذا بخورین یا تو یه رستوران معمولی.

پایین ترین هزینه برای سرو غذا در رستوران های قرقیزستان از 20 دلار شروع میشه و بالاترین هزینه اون 60 دلاره. البته باید بگیم این بستگی داره شما چه غذایی بخواین میل کنید.


برای رفت و آمد به شهرهای مختلف قرقیزستان، شما می تونین از کم هزینه ترین وسیله نقلیه یعنی قطار استفاده کنین. رفت و آمد با قطارهای داخلی قرقیزستان، از ارزون قیمت ترین نوع رفت و آمده که هزینه اون تقریبا 2 الی 3 دلاره. اگه مایل نبودین تا با قطار سفر کنین، میتونین خودروی شخصی اجاره کنین که هم هزینه های بالاتری رو باید پرداخت کنین و هم نمیتونین مسافت های طولانی رو با خودروی شخصی طی کنین.


علاوه بر این هزینه ها شما باید هزینه های ورود به مکان های گردشگری و تفریحی،هزینه بازدید از اماکن دیدنی قرقیزستان، خرید سوغاتی، بلیط رفت و برگشت به قرقیزستان، هزینه های تهیه ویزا و... رو هم در نظر بگیرین.
 
آداب و رسوم سنتی و قدیمی قرقیزستان


آداب و رسوم مردم قرقیزستان از زندگی عشایری الهام گرفته شده. از اونجایی که این کشور مناظر طبیعی زیادی داره، زندگی عشایری هم خیلی تو این کشور رواج داره. مردم قرقیزستان به اجرای مراسم های فرهنگی خیلی اهمیت میدن و با جشن ها مختلف، سنت های قدیمی شون رو جشن میگیرن. اگه بخواین از اماکن دیدنی قرقیزستان، بازدید کنین، خوبه که راجع به فرهنگ و سنت مردم هم اطلاعاتی داشته باشین تا کاملا متوجه بشین که سبک زندگی این مردم به چه شیوه ای هستش.


همونطور که در بخش های قبلی گفتیم، ادیان مختلفی در قرقیزستان وجود داره و مردم با هر دین و هر اعتقادی کنار همدیگه زندگی می کنن. بعضی از مردم قرقیزستان مسلمان هستن و در ماه مبارک رمضان، دقیقا مثل ما ایرانی ها، سنت های مسلمان ها رو برای این ماه اجرا میکنن. شاید براتون جالب باشه تا بدونین حجاب و نوع پوشش مردم قرقیزستان، کاملا پوشیده هستش و کمتر کسی با پوشش باز در معرض دید عموم ظاهر میشه. 
پایبندی به فرهنگ و سنت در قرقیزستان جایگاه ویژه ای داره و مردم هم برای این سنت ها، ارزش ویژه ای قائل میشن.

مردم قرقیزستان تو مراسمای سنتی شون، لباسای رنگی رنگی و سنتی میپوشن تا فرهنگشون رو به تمام مردم دنیا معرفی کنن. یکی از جالب ترین و قدیمی ترین فرهنگ هایی که هنوز هم تو قرقیزستان رایجه و حتی جوون ها هم این فرهنگ رو می پسندن، اینه که موقع سلام و احوالپرسی، دست همدیگه رو میبوسن. یا یکی دیگه از فرهنگای زیبای مردم قرقیزستان، سکوت کامل موقع غذا خوردن هستش.
 
جشن نوروز در قرقیزستان


یکی از جالب ترین فرهنگای مردم قرقیزستان اینه که برای عید نوروز، آیین ها و فرهنگ های کهن و قدیمی شون رو به خوبی اجرا می کنن. وقتی عید نوروز میشه مردم قرقیزستان با لباس های رنگارنگ و زیباشون از خونه هاشون بیرون میان و با شور و هیجان به رقص و پایکوبی تو میدون های شهر، هنرنمایی میکنن. مردم قرقیزستان برای اینکه شادی و خوشحالیشون رو نشون بدن، حتی تو خیابون های اصلی شهر، نمایش اجرا میکنن که این نمایش ها هر کدوم گویای آیین باستانی و فرهنگ کهن کشورشونه. 


این مراسما چندین ساعت طول میکشه و هر کس با هر هنری که داره سعی میکنه تا به نوعی یه نمایش اجرا کنه. سوارکاری، نمایش سلاح های جنگی، اجرای نمایش های مختلف با لباس های محلی و... همگی جزو مراسمای عید نوروز تو قرقیزستانه. یکی دیگه از جالب ترین آداب و رسوم مردم این کشور اینه که اگه بچه ای تو ایام عید نوروز به دنیا بیاد اسمش رو مرتبط با فصل بهار انتخاب می کنن. جازگل، مایرام، مایرام گل، نوروزبای، نوروزگل و... همگی نام های زیبایی هستن که تو ایام نوروز برای بچه های تازه متولد شده، انتخاب میشن.


جالبه بدونین تو ایام نوروز شعر خوانی و بداهه گویی یکی از تفریحای جذاب مردم قرقیزستانه که میتونه ساعت ها مردم رو سرگرم کنه. کلا مردم قرقیزستان سعی میکنن تا با برنامه های شاد و تفریحای جذاب، نوروز رو کنار همدیگه جشن بگیرن و این نشونه همبستگی و اتحاد اونهاست. اماکن دیدنی قرقیزستان هم هر سال برای نوروز میزبان گردشگرا و مردم بومی و محلی این کشور هستش که اون هم به نوبه خودش یه تفریح جذابه.
 
آیین های عجیب و غریب و سنتی قرقیزستانی ها


اگه بخوایم به سنتای دیگه این کشور اشاره کنیم، باید از رسم و رسومات جالبی که برای ازدواج دارن بهتون بگیم. هنوز هم بعضی از مردم این کشور، به سبک و روش سنتی و قدیمی مراسم ازدواجشون رو برگزار می کنن. یکی از رسمای جالب مردم این کشور در مراسمات ازدواج اینه که از عروس و داماد درخواست پول میشه و بهش رسم گوش کشان میگن.

این رسم به این صورت اجرا میشه که یکی از اعضای خانواده مثل برادر یا خواهر گوش عروس و داماد رو میکشن و ازشون طلب پول میکنن.  همچنین یکی دیگه از رسمای جالبشون اینه که رو سر عروس آرد و شیرینی میریزن که زندگیشون پر خیر و برکت و شیرین بشه.


اگه بخوایم شما رو با یکی از سنتی ترین و قدیمی ترین رسمای ازدواج مردم قرقیزستان آشنا کنیم، باید بگیم وقتی که عروس به خونه داماد میاد، مادر داماد یه روسری سفید میاره و رو سر عروس میندازه. این روسری نماد خلوص و اطاعته. بعد از اینکه این روسری رو روی سر عروس گذاشتن، مهمونا برای تبریک گفتن به عروس یکی یکی وارد اتاق میشن.

جالب تر از اون اینه که وقتی مراسم تموم میشه و همه میخوان با عروس و داماد خداحافظی کنن، پدر و مادر عروس یه جسم سنگین مثل سنگ تو دامن عروس میندازن و میرن. این نشونه اینه که عروس باید و زندگیش صبر و تحمل زیادی داشته باشه و با صبوری زندگیشو بسازه.


خلاصه مقاله


قرقیزستان یه کشور با تمدن و با فرهنگه که ما توی این مقاله در موردش باهاتون صحبت کردیم. اماکن دیدنی قرقیزستان خیلی خیلی زیاده. این کشور پهناور جاذبه های گردشگری زیادی داره که واقعا میشه گفت جزو زیباترین و جذاب ترین جاذبه های گردشگری تو کل دنیاست. اماکن دیدنی قرقیزستان، مناظر طبیعی، رستوران های محلی و سنتی و... همگی بخشی از زیبایی های این کشوره که نظر توریستای کشورای دیگه رو به شدت جلب میکنه.


اگه شما قصد دارین تا به این کشور سفر کنین و از اماکن دیدنی و مناظر زیبای اون لذت ببرین، بهتره مجدد اطلاعاتی که در مورد سفر به این کشور رو در اختیارتون قرار دادیم، بخوونید. قرقیزستان یه کشور با فرهنگ و با تمدنه که مردمش هنوز هم از رسم و رسومای کهن خودشون پیروی میکنن تا فرهنگ آب و اجدادشون رو زنده نگه دارن. اگه تو فصل بهار به این کشور پهناور و زیبا سفر کنین هم میتونین از دیدن اماکن دیدنی قرقیزستان و مناظر طبیعی اون لذت ببرید و هم با جشن های زیبای این مردم برای عید نوروز آشنا بشید و از نزدیک جزئیات رو تماشا کنین
 

نظرات کاربران