X

مذاکرت مربوط به سد بزرگ رنسانس اتیوپی در قاهره به پایان رسید

  • ارسال شده در : 1398/09/18 , 23:55
  • 1132 بار مشاهده

مذاکرت مربوط به سد بزرگ رنسانس اتیوپی در قاهره به پایان رسید

اخیراً مذاکراتی در رابطه با تاثیر سد رنسانس اتیوپی در تاًمین منابع حیاتی آب رود نیل بین کشورهای مصر، اتیوپی، سودان و آمریکا برگزار شد. بنابر گزارش رویترز، جلسه ای که قرار شد بین سه کشور در قاهره مصر تشکیل شود، اکنون به پایان رسیده است. این جلسه دو روز طول کشید و پیرامون تاثیرات این سد بر ذخایر آبی رود نیل بود. مصر همواره از این موضوع نگران است که وجود سد رنسانس موجب کاهش میزان آب رودخانه نیل می شود.

این مذاکره دومین مذاکره صورت گرفته بین این چهار کشور بر سر موضوع سد رنسانس بود. در مذاکره قبلی بین این سه کشور در واشنگتن، توافقاتی صورت گرفت اما نیاز بر آن شد که جلسه ای دیگر بدون حضور آمریکا در قاهره برگزار شود و میزان پیشرفت این جلسه بین  روزهای 9 سپتامبر تا 13 ژانویه توسط واشنگتن ارزیابی بشود و چنان چه تا 15 ژانویه توافقی حاصل نشود نیاز است که دوباره از سوی واشنگتن بین آن ها میانجی گری صورت بگیرد.

 

ویزای اتیوپی | اخبار اتیوپی | ویزای آنلاین اتیوپی

مصر یک کشور عمدتا بیابانی است و در حدود 100 میلیون نفر جمعیت دارد. دولت این کشور در همین راستا اظهار داشت که وجود این سد باعث کاهش چشمگیر منابع آبی رودخانه نیل می شود که می تواند بر بخش های مختلف کشور از جمله معیشت و زندگی 100 هزار کشاورز آن منطقه تاثیر بگذارد و فراتر از ان، می تواند امنیت غذایی کل کشور مصر را نیز تهدید کند. در این راستا دولت مصر از اتیوپی درخواست کرد: اول اینکه سرعت پر شدن سد را به گونه ای تنظیم کند که بیش از هفت سال زمان ببرد تا کل سد پر شود. دوم اینکه، پس از پر شدن سد، سالانه 40 میلیارد متر مکعب از آب سد را آزاد کند و همچنین در دوران خشکسالی در میزان آب آزاد شده سازش بیشتری نشان بدهد.

از سوی دیگر، اتیوپی از سد ساخته شده خود به عنوان نمادی از غرور ملی و پروژه ای در راستای پیشرفت کشور یاد کرد و در پاسخ به درخواست های کشور مصر، با تقاضای اول فورا موافقت کرد اما در رابطه آزاد کردن 40 میلیارد متر مکعب و سازش در دوران خشکسالی مخالف بود و تقاضای مصری ها را رد کرد. مخزن آب پشت سد اتیوپی 74 میلیارد متر مکعب ظرفیت دارد و میزان آبی که از سوی مصر جهت رها سازی تقاضا شده بود را  زیاد دانست، زیرا دولت اتیوپی برآورد کرده است که در صورت آزاد کردن این میزان آب نمی تواند پروژه برقی خود را کاملاً انجام دهد.

ویزای اتیوپی | اخبار اتیوپی | ویزای آنلاین اتیوپی

محمد عبد آتی وزیر آب مصر در رابطه با آخرین مذاکره انجام شده در روز دوشنبه موضع کشور مصر را صراحتاً این گونه بیان کرد: "بگذارید در این مورد رک باشم ... مصر خواهان این است که در رابطه با سد رنسانس با اتیوپی مذاکره کند و در نهایت به توافق برسد به این صورت که اولا از برنامه پر شدن سد حمایت می کند و به کشور اتیوپی این اجازه را می دهد تا نیروگاه برقی خود را بسازد ... اما این توافق نامه باید به گونه ای باشد که ملت های پایین دست سد را از خسارات عظیمی که در نتیجه ساخت سد و میزان استفاده از آب ایجاد می شود، محافظت کند". در ادامه ایشان اضافه کردند که: " این نکته نیز بسیار مهم است که میزان رها سازی آب این سد باید در زمان های مختلف با توجه به میزان خشکسالی متفاوت باشد".

 

 

ویزای اتیوپی | اخبار اتیوپی | ویزای آنلاین اتیوپی

همانطور که گفته شد سد رنسانس بر روی رودخانه نیل آبی ساخته شده است که 65 درصد از این آب به کشور مصر می رسد. همان طور که می دانید رودخانه نیل آبی سرچشمه گرفته از اتیوپی با رودخانه نیل سفید در مرکز قاره آفریقا در نزدیکی خارتوم پایتخت سودان تلاقی کرده و رود نیل را می سازد. رود نیل به بیابان های کشور سودان و سپس مصر می ریزد در نهایت به دریای مدیترانه منتهی می شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد ویزای اتیوپی مراجعه فرمایید. صالحان سیر پیشتاز در صدور ویزای آنلاین اتیوپی

 

نظرات کاربران